Skip to main content
Erschienen in: Journal of Maxillofacial and Oral Surgery 1/2023

16.03.2023 | ORIGINAL ARTICLE

Bite Force Evaluation in Implant-Assisted Prosthetic Rehabilitation of Reconstructed Jaws Utilizing Vascularized Free Fibula Flap: A Retro-Prospective Cohort Study

verfasst von: V. N. Krishnapriya, V. Manju, Pramod Subash, Chandrashekar Janakiram, Subramania Iyer

Erschienen in: Journal of Maxillofacial and Oral Surgery | Sonderheft 1/2023

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Introduction

Maxillary and mandibular defects due to tumor ablation pose considerable challenges to the reconstructive surgeon and in prosthetic management. Dental implants placed in vascularized fibula free flaps are considered to be a dependable technique for prosthetic rehabilitation in head and neck cancer patients. Although, there is evidence of survival of dental implants in the reconstructed jaw bones, there is lack of information regarding the masticatory performance and prosthetic success. The maximum bite force achieved through the prosthetic appliance is a measure of the therapeutic outcome. The purpose of this study was to determine the maximum bite force achieved through implant-assisted prosthetic rehabilitation in reconstructed jaw bones utilizing vascularized free fibula flap.

Methods

The study included a total of 65 implants, from 16 patients who underwent surgical resection of jaw bones due to benign tumors followed by rehabilitation with implant-assisted fixed or removable prosthesis. The maximum bite force was determined with a transducer. Occlusal interferences were analyzed with mounted casts. The parameters were reviewed every 3 months have T0 marked the baseline assessment, and T3, T6, T9, T12, and T15 were subsequent review periods.

Results

The mean occlusal force was increased in most of the patients through 15 months (P < 0.01). The maximum bite force measured in the reconstructed mandible and maxilla were 225.63 N and 176.51 N, respectively. Occlusal interferences were absent in 68.8% of the study population.

Conclusion

The bite force measured in reconstructed maxilla and mandible is comparable to the masticatory force measured with conventional implant supported prosthesis in native mandible and maxilla.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Nayar S (2019) Current concepts and novel techniques in the prosthodontic management of head and neck cancer patients. Br Dent J 226(10):725–737CrossRefPubMed Nayar S (2019) Current concepts and novel techniques in the prosthodontic management of head and neck cancer patients. Br Dent J 226(10):725–737CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Barrowman RA, Wilson PR, Wiesenfeld D (2011) Oral rehabilitation with dental implants after cancer treatment. Aust Dent J 56:160–165CrossRefPubMed Barrowman RA, Wilson PR, Wiesenfeld D (2011) Oral rehabilitation with dental implants after cancer treatment. Aust Dent J 56:160–165CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Sharma M, Wakure A, Thankappan K (2015) Anatomic basis for an algorithmic approach for free fibula flap donor side selection in composite oro-mandibular defects. Indian J Plast Surg 48:43–47CrossRefPubMedPubMedCentral Sharma M, Wakure A, Thankappan K (2015) Anatomic basis for an algorithmic approach for free fibula flap donor side selection in composite oro-mandibular defects. Indian J Plast Surg 48:43–47CrossRefPubMedPubMedCentral
5.
Zurück zum Zitat Schepers RH, Raghoebar GM, Vissink A (2013) Fully 3-dimensional digitally planned reconstruction of a mandible with a free vascularized fibula and immediate placement of an implant-supported prosthetic construction. Head Neck 35:109–114CrossRef Schepers RH, Raghoebar GM, Vissink A (2013) Fully 3-dimensional digitally planned reconstruction of a mandible with a free vascularized fibula and immediate placement of an implant-supported prosthetic construction. Head Neck 35:109–114CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Hundepool AC, Dumans AG, Hofer SO (2008) Rehabilitation after mandibular reconstruction with fibula free flap: clinical outcome and quality of life assessment. Int J Oral Maxillofac Surg 37:1009–1013CrossRefPubMed Hundepool AC, Dumans AG, Hofer SO (2008) Rehabilitation after mandibular reconstruction with fibula free flap: clinical outcome and quality of life assessment. Int J Oral Maxillofac Surg 37:1009–1013CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat López-Arcas JM, Arias J, Del Castillo JL (2010) The fibula osteomyocutaneous flap for mandible reconstruction: a 15-year experience. Oral Maxillofac Surg 68:2377–2384CrossRef López-Arcas JM, Arias J, Del Castillo JL (2010) The fibula osteomyocutaneous flap for mandible reconstruction: a 15-year experience. Oral Maxillofac Surg 68:2377–2384CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Chiapasco M, Biglioli F, Autelitano L, Romeo E, Brusati R (2006) Clinical outcome of dental implants placed in fibula-free flaps used for the reconstruction of maxillo-mandibular defects following ablation for tumors or osteoradionecrosis. Clin Oral Implants Res 17(2):220–228CrossRefPubMed Chiapasco M, Biglioli F, Autelitano L, Romeo E, Brusati R (2006) Clinical outcome of dental implants placed in fibula-free flaps used for the reconstruction of maxillo-mandibular defects following ablation for tumors or osteoradionecrosis. Clin Oral Implants Res 17(2):220–228CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Joseph ST, Thankappan K, Mathew J, Vijayamohan M, Sharma M, Iyer S (2014) Defect components and reconstructive options in composite orbito maxillary defects with orbital exenteration. J Oral Maxillofac Surg 72:1869-e1CrossRef Joseph ST, Thankappan K, Mathew J, Vijayamohan M, Sharma M, Iyer S (2014) Defect components and reconstructive options in composite orbito maxillary defects with orbital exenteration. J Oral Maxillofac Surg 72:1869-e1CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Gurlek A, Miller MJ, Jacob RF (1998) Functional results of dental restoration with osseointegrated implants after mandible reconstruction. Plast Reconstr Surg 101(3):650–5; discussion 656–9 Gurlek A, Miller MJ, Jacob RF (1998) Functional results of dental restoration with osseointegrated implants after mandible reconstruction. Plast Reconstr Surg 101(3):650–5; discussion 656–9
11.
Zurück zum Zitat Misch’s Contemporary Implant Dentistry, fourth edition Misch’s Contemporary Implant Dentistry, fourth edition
12.
Zurück zum Zitat Misch CE (1989) Bone classification, training keys. Dent Today 8:39–44PubMed Misch CE (1989) Bone classification, training keys. Dent Today 8:39–44PubMed
13.
Zurück zum Zitat Pellegrino G, Tarsitano A, Ferri A, Corinaldesi G, Bianchi A, Marchetti C (2018) Long-term results of osseointegrated implant-based dental rehabilitation in oncology patients reconstructed with a fibula free flap. Clin Implant Dent Relat Res 20(5):852–9CrossRefPubMed Pellegrino G, Tarsitano A, Ferri A, Corinaldesi G, Bianchi A, Marchetti C (2018) Long-term results of osseointegrated implant-based dental rehabilitation in oncology patients reconstructed with a fibula free flap. Clin Implant Dent Relat Res 20(5):852–9CrossRefPubMed
14.
15.
Zurück zum Zitat Şahin S, Cehreli MC, Yalçın E (2002) The influence of functional forces on the biomechanics of implant-supported prostheses—a review. J Dent 30(7–8):271–82CrossRefPubMed Şahin S, Cehreli MC, Yalçın E (2002) The influence of functional forces on the biomechanics of implant-supported prostheses—a review. J Dent 30(7–8):271–82CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Parle D, Desai D, Bansal A (2013) Estimation of individual bite force during normal occlusion using fea. In: Proceedings of the Altair technology conference, Pune, India, pp 18–19 Parle D, Desai D, Bansal A (2013) Estimation of individual bite force during normal occlusion using fea. In: Proceedings of the Altair technology conference, Pune, India, pp 18–19
17.
Zurück zum Zitat Flanagan D (2017) Bite force and dental implant treatment: a short review. Med Devices (Auckland, NZ) 10:141 Flanagan D (2017) Bite force and dental implant treatment: a short review. Med Devices (Auckland, NZ) 10:141
18.
Zurück zum Zitat Pal BB (2013) Biomechanical analysis of normal and implanted tooth using biting force measurement. Int J Eng 4:8269 Pal BB (2013) Biomechanical analysis of normal and implanted tooth using biting force measurement. Int J Eng 4:8269
19.
Zurück zum Zitat Vaz A, Jha MS, Seth R, Saxena A (2012) Design and development of an instrument for measurement of biting force in human beings. In: Engineering systems design and analysis, vol 44878. American Society of Mechanical Engineers, pp 227–232 Vaz A, Jha MS, Seth R, Saxena A (2012) Design and development of an instrument for measurement of biting force in human beings. In: Engineering systems design and analysis, vol 44878. American Society of Mechanical Engineers, pp 227–232
20.
21.
Zurück zum Zitat Cunha TR, Della Vecchia MP, Regis RR (2013) A randomised trial on simplified and conventional methods for complete denture fabrication: masticatory performance and ability. J Dent 4:133–142 CrossRef Cunha TR, Della Vecchia MP, Regis RR (2013) A randomised trial on simplified and conventional methods for complete denture fabrication: masticatory performance and ability. J Dent 4:133–142 CrossRef
22.
Zurück zum Zitat Goiato MC, Ribeiro AB, Marinho ML (2009) Surgical and prosthetic rehabilitation of patients with hemimandibular defect. J Craniofac Surg 20:2163–7CrossRefPubMed Goiato MC, Ribeiro AB, Marinho ML (2009) Surgical and prosthetic rehabilitation of patients with hemimandibular defect. J Craniofac Surg 20:2163–7CrossRefPubMed
23.
Zurück zum Zitat Roumanas ED, Markowitz B, Lorant JA, Calcaterra TC, Jones NF, Beumer J (1997) Reconstructed mandibular defects: fibula free flaps and osseointegrated implants. Plast Reconstr Surg 99:356–65CrossRefPubMed Roumanas ED, Markowitz B, Lorant JA, Calcaterra TC, Jones NF, Beumer J (1997) Reconstructed mandibular defects: fibula free flaps and osseointegrated implants. Plast Reconstr Surg 99:356–65CrossRefPubMed
24.
Zurück zum Zitat Misch CE, Perel ML, Wang HL (2008) Implant success, survival, and failure: the international congress of oral implantologists (ICOI) Pisa consensus conference. Implant Dent 17:5–15CrossRefPubMed Misch CE, Perel ML, Wang HL (2008) Implant success, survival, and failure: the international congress of oral implantologists (ICOI) Pisa consensus conference. Implant Dent 17:5–15CrossRefPubMed
25.
Zurück zum Zitat Suresh N, Janakiram C, Nayar S, Krishnapriya VN, Mathew A (2021) Effectiveness of digital data acquisition technologies in the fabrication of maxillofacial prostheses—a systematic review. J Oral Biol Craniof Res 12:208–215CrossRef Suresh N, Janakiram C, Nayar S, Krishnapriya VN, Mathew A (2021) Effectiveness of digital data acquisition technologies in the fabrication of maxillofacial prostheses—a systematic review. J Oral Biol Craniof Res 12:208–215CrossRef
Metadaten
Titel
Bite Force Evaluation in Implant-Assisted Prosthetic Rehabilitation of Reconstructed Jaws Utilizing Vascularized Free Fibula Flap: A Retro-Prospective Cohort Study
verfasst von
V. N. Krishnapriya
V. Manju
Pramod Subash
Chandrashekar Janakiram
Subramania Iyer
Publikationsdatum
16.03.2023
Verlag
Springer India
Erschienen in
Journal of Maxillofacial and Oral Surgery / Ausgabe Sonderheft 1/2023
Print ISSN: 0972-8279
Elektronische ISSN: 0974-942X
DOI
https://doi.org/10.1007/s12663-023-01880-0

Weitere Artikel der Sonderheft 1/2023

Journal of Maxillofacial and Oral Surgery 1/2023 Zur Ausgabe

Häusliche Gewalt in der orthopädischen Notaufnahme oft nicht erkannt

28.05.2024 Häusliche Gewalt Nachrichten

In der Notaufnahme wird die Chance, Opfer von häuslicher Gewalt zu identifizieren, von Orthopäden und Orthopädinnen offenbar zu wenig genutzt. Darauf deuten die Ergebnisse einer Fragebogenstudie an der Sahlgrenska-Universität in Schweden hin.

Fehlerkultur in der Medizin – Offenheit zählt!

28.05.2024 Fehlerkultur Podcast

Darüber reden und aus Fehlern lernen, sollte das Motto in der Medizin lauten. Und zwar nicht nur im Sinne der Patientensicherheit. Eine negative Fehlerkultur kann auch die Behandelnden ernsthaft krank machen, warnt Prof. Dr. Reinhard Strametz. Ein Plädoyer und ein Leitfaden für den offenen Umgang mit kritischen Ereignissen in Medizin und Pflege.

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

TAVI versus Klappenchirurgie: Neue Vergleichsstudie sorgt für Erstaunen

21.05.2024 TAVI Nachrichten

Bei schwerer Aortenstenose und obstruktiver KHK empfehlen die Leitlinien derzeit eine chirurgische Kombi-Behandlung aus Klappenersatz plus Bypass-OP. Diese Empfehlung wird allerdings jetzt durch eine aktuelle Studie infrage gestellt – mit überraschender Deutlichkeit.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.