ELF4 deficiency has been recently recognized as a novel disorder within the spectrum of inborn errors of immunity (IEIs), specifically categorized as a “disease of immune dysregulation.” Cases of this condition, reported by our team and others, are very limited worldwide. As such, our current knowledge of this new disease remains preliminary. This review aims to provide a brief overview of the clinical manifestations, pathogenesis, and treatment strategies for this novel IEI.
Data sources
A comprehensive review was conducted after an extensive literature search in the PubMed/Medline database and websites concerning transcriptional factor ELF4 and reports concerning patients with ELF4 deficiency. Our search strategy was “ELF4 OR ETS-related transcription factor Elf-4 OR EL4-like factor 4 OR myeloid Elf-1-like factor” as of the time of manuscript submission.
Results
The current signature manifestations of ELF4 deficiency disorder are recurrent and prolonged oral ulcer, abdominal pain, and diarrhea in pediatric males. In some cases, immunodeficiency and autoimmunity can also be prominent. Targeted Sanger sequencing or whole exome sequencing can be used to detect variation in ELF4 gene. Western blotting for ELF4 expression of the patient’s cells can confirm the pathogenic effect of the variant. To fully confirm the pathogenicity of the variant, further functional test is strongly advised. Glucocorticoid and biologics are the mainstream management of ELF4 deficiency disorder.
Conclusions
Pediatric males presenting with recurring ulcerations in digestive tract epithelium with or without recurrent fever should be suspected of DEX. When atypical presentations are prominent, variations in ELF4 gene should be carefully evaluated functionally due to the complex nature of ELF4 function. Experience of treating DEX includes use of glucocorticoid and biologics and more precise treatment needs more patients to identify and further mechanistic study.
Graphical abstract
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Wer ihn je erlebt hat, wird ihn nicht vergessen: den Schmerz, den die beim Öffnen oder Schließen des Reißverschlusses am Hosenschlitz eingeklemmte Haut am Penis oder Skrotum verursacht. Eine neue Methode für rasche Abhilfe hat ein US-Team getestet.
Zwar scheint es laut einer Studie aus den USA und Kanada bei der Reanimation von Kindern außerhalb einer Klinik keinen Unterschied für das Überleben zu machen, ob die Wiederbelebungsmaßnahmen während des Transports in die Klinik stattfinden oder vor Ort ausgeführt werden. Jedoch gibt es dabei einige Einschränkungen und eine wichtige Ausnahme.
Welchen Einfluss das Alter ihrer Mutter auf das Risiko hat, dass Kinder mit nicht chromosomal bedingter Malformation zur Welt kommen, hat eine ungarische Studie untersucht. Sie zeigt: Nicht nur fortgeschrittenes Alter ist riskant.
Ob ungeborene Kinder, die kleiner als die meisten Gleichaltrigen sind, schneller wachsen, wenn die Mutter sich mehr ausruht, wird diskutiert. Die Ergebnisse einer US-Studie sprechen dafür.
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