Skip to main content
Erschienen in: Oral and Maxillofacial Surgery 4/2023

19.09.2022 | Original Article

Detection of bone marrow edema in differential diagnoses of odontogenic cysts using dual-energy computed tomography

verfasst von: Takumi Hasegawa, Satomi Arimoto, Izumi Saito, Nanae Yatagai, Aki Murakami, Aki Sasaki, Yoshiaki Tadokoro, Wakiko Tani, Kiyosumi Kagawa, Masaya Akashi

Erschienen in: Oral and Maxillofacial Surgery | Ausgabe 4/2023

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

In this study, we prospectively investigated the relationship between bone marrow edema (BME) and odontogenic cysts and explored the possibility of using dual-energy computed tomography (DECT) as an auxiliary tool for the diagnosis of odontogenic cysts.

Methods

This cross-sectional study included 73 patients who underwent the DECT scan and surgery for odontogenic cysts or odontogenic tumors. The virtual noncalcium (VNCa) computed tomography (CT) values and CT values were measured at several sites. The predictor variable was diagnosis, and the other variables included age, sex, and sites. The primary outcome was VNCa CT value. Variables were tested using the chi-square test or the Kruskal–Wallis test. The VNCa CT and CT values were tested using the Scheffe test for multiple comparisons. All variables were analyzed as independent variables affecting the VNCa CT values around the lesion in the multiple regression analysis.

Result

There were 35 men and 38 women. The mean patient age was 50.0 ± 19.5 years (range: 8–86). The VNCa CT values (− 6.2 ± 34.3) around the lesion in patients with RCs were significantly higher than those in patients with dentigerous cysts (− 44.4 ± 28.6) and odontogenic keratocysts (− 67.3 ± 19.5). In multiple regression analysis, the VNCa CT values around the lesion showed a significant positive correlation with histological results (regression coefficient: − 0.605, P < 0.001).

Conclusion

The presence of BME is associated with radicular cysts, and DECT can be used as an auxiliary tool for radicular cyst diagnosis.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Pache G, Krauss B, Strohm P, Saueressig U, Blanke P, Bulla S, Schäfer O, Helwig P, Kotter E, Langer M, Baumann T (2010) Dual-energy CT virtual noncalcium technique: detecting posttraumatic bone marrow lesions–feasibility study. Radiology 256(2):617–624CrossRefPubMed Pache G, Krauss B, Strohm P, Saueressig U, Blanke P, Bulla S, Schäfer O, Helwig P, Kotter E, Langer M, Baumann T (2010) Dual-energy CT virtual noncalcium technique: detecting posttraumatic bone marrow lesions–feasibility study. Radiology 256(2):617–624CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Reagan AC, Mallinson PI, O'Connell T, McLaughlin PD, Krauss B, Munk PL, Nicolaou S, Ouellette HA (2014) Dual-energy computed tomographic virtual noncalcium algorithm for detection of bone marrow edema in acute fractures: early experiences. J Comput Assist Tomogr 38(5):802–5 Reagan AC, Mallinson PI, O'Connell T, McLaughlin PD, Krauss B, Munk PL, Nicolaou S, Ouellette HA (2014) Dual-energy computed tomographic virtual noncalcium algorithm for detection of bone marrow edema in acute fractures: early experiences. J Comput Assist Tomogr 38(5):802–5
3.
Zurück zum Zitat Schulz B, Kuehling K, Kromen W, Siebenhandl P, Kerl MJ, Vogl TJ, Bauer R (2012) Automatic bone removal technique in whole-body dual-energy CT angiography: performance and image quality. AJR Am J Roentgenol 199(5):W646–W650CrossRefPubMed Schulz B, Kuehling K, Kromen W, Siebenhandl P, Kerl MJ, Vogl TJ, Bauer R (2012) Automatic bone removal technique in whole-body dual-energy CT angiography: performance and image quality. AJR Am J Roentgenol 199(5):W646–W650CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Watanabe Y, Uotani K, Nakazawa T, Higashi M, Yamada N, Hori Y, Kanzaki S, Fukuda T, Itoh T, Naito H (2009) Dual-energy direct bone removal CT angiography for evaluation of intracranial aneurysm or stenosis: comparison with conventional digital subtraction angiography. Eur Radiol 19(4):1019–1024CrossRefPubMed Watanabe Y, Uotani K, Nakazawa T, Higashi M, Yamada N, Hori Y, Kanzaki S, Fukuda T, Itoh T, Naito H (2009) Dual-energy direct bone removal CT angiography for evaluation of intracranial aneurysm or stenosis: comparison with conventional digital subtraction angiography. Eur Radiol 19(4):1019–1024CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Bauer RW, Kerl JM, Weber E, Weisser P, Korkusuz H, Lehnert T, Jacobi V, Vogl TJ (2011) Lung perfusion analysis with dual energy CT in patients with suspected pulmonary embolism—influence of window settings on the diagnosis of underlying pathologies of perfusion defects. Eur J Radiol 80(3):e476–e482CrossRefPubMed Bauer RW, Kerl JM, Weber E, Weisser P, Korkusuz H, Lehnert T, Jacobi V, Vogl TJ (2011) Lung perfusion analysis with dual energy CT in patients with suspected pulmonary embolism—influence of window settings on the diagnosis of underlying pathologies of perfusion defects. Eur J Radiol 80(3):e476–e482CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Hayes CW, Conway WF, Daniel WW (1993) MR imaging of bone marrow edema pattern: transient osteoporosis, transient bone marrow edema syndrome, or osteonecrosis. Radiographics 13(5):1001–11; discussion 1012 Hayes CW, Conway WF, Daniel WW (1993) MR imaging of bone marrow edema pattern: transient osteoporosis, transient bone marrow edema syndrome, or osteonecrosis. Radiographics 13(5):1001–11; discussion 1012
8.
9.
Zurück zum Zitat Iida S, Harada Y, Shimizu K, Sakamoto M, Ikenoue S, Akita T, Kitahara H, Moriya H (2000) Correlation between bone marrow edema and collapse of the femoral head in steroid-induced osteonecrosis. AJR Am J Roentgenol 174(3):735–743CrossRefPubMed Iida S, Harada Y, Shimizu K, Sakamoto M, Ikenoue S, Akita T, Kitahara H, Moriya H (2000) Correlation between bone marrow edema and collapse of the femoral head in steroid-induced osteonecrosis. AJR Am J Roentgenol 174(3):735–743CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Ito H, Matsuno T, Minami A (2006) Relationship between bone marrow edema and development of symptoms in patients with osteonecrosis of the femoral head. AJR Am J Roentgenol 186(6):1761–1770CrossRefPubMed Ito H, Matsuno T, Minami A (2006) Relationship between bone marrow edema and development of symptoms in patients with osteonecrosis of the femoral head. AJR Am J Roentgenol 186(6):1761–1770CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Ragab Y, Emad Y, Abou-Zeid A (2008) Bone marrow edema syndromes of the hip: MRI features in different hip disorders. Clin Rheumatol 27(4):475–482CrossRefPubMed Ragab Y, Emad Y, Abou-Zeid A (2008) Bone marrow edema syndromes of the hip: MRI features in different hip disorders. Clin Rheumatol 27(4):475–482CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Soluk-Tekkeşin M, Wright JM (2018) The World Health Organization Classification of Odontogenic Lesions: a summary of the changes of the 2017 (4th) Edition. Turk Patoloji Derg 34(1) Soluk-Tekkeşin M, Wright JM (2018) The World Health Organization Classification of Odontogenic Lesions: a summary of the changes of the 2017 (4th) Edition. Turk Patoloji Derg 34(1)
13.
Zurück zum Zitat Prockt AP, Schebela CR, Maito FD, Sant’Ana-Filho M, Rados PV (2008) Odontogenic cysts: analysis of 680 cases in Brazil. Head Neck Pathol 2(3):150–156CrossRefPubMedPubMedCentral Prockt AP, Schebela CR, Maito FD, Sant’Ana-Filho M, Rados PV (2008) Odontogenic cysts: analysis of 680 cases in Brazil. Head Neck Pathol 2(3):150–156CrossRefPubMedPubMedCentral
14.
15.
Zurück zum Zitat Guggenberger R, Winklhofer S, Osterhoff G, Wanner GA, Fortunati M, Andreisek G, Alkadhi H, Stolzmann P (2012) Metallic artefact reduction with monoenergetic dual-energy CT: systematic ex vivo evaluation of posterior spinal fusion implants from various vendors and different spine levels. Eur Radiol 22(11):2357–2364CrossRefPubMed Guggenberger R, Winklhofer S, Osterhoff G, Wanner GA, Fortunati M, Andreisek G, Alkadhi H, Stolzmann P (2012) Metallic artefact reduction with monoenergetic dual-energy CT: systematic ex vivo evaluation of posterior spinal fusion implants from various vendors and different spine levels. Eur Radiol 22(11):2357–2364CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Bongers MN, Schabel C, Thomas C, Raupach R, Notohamiprodjo M, Nikolaou K, Bamberg F (2015) Comparison and combination of dual-energy- and iterative-based metal artefact reduction on hip prosthesis and dental implants. PLoS ONE 10(11):e0143584CrossRefPubMedPubMedCentral Bongers MN, Schabel C, Thomas C, Raupach R, Notohamiprodjo M, Nikolaou K, Bamberg F (2015) Comparison and combination of dual-energy- and iterative-based metal artefact reduction on hip prosthesis and dental implants. PLoS ONE 10(11):e0143584CrossRefPubMedPubMedCentral
17.
Zurück zum Zitat Bamberg F, Dierks A, Nikolaou K, Reiser MF, Becker CR, Johnson TR (2011) Metal artifact reduction by dual energy computed tomography using monoenergetic extrapolation. Eur Radiol 21(7):1424–1429CrossRefPubMed Bamberg F, Dierks A, Nikolaou K, Reiser MF, Becker CR, Johnson TR (2011) Metal artifact reduction by dual energy computed tomography using monoenergetic extrapolation. Eur Radiol 21(7):1424–1429CrossRefPubMed
18.
Zurück zum Zitat Tsukamoto G, Sasaki A, Akiyama T, Ishikawa T, Kishimoto K, Nishiyama A, Matsumura T (2001) A radiologic analysis of dentigerous cysts and odontogenic keratocysts associated with a mandibular third molar. Oral Surg Oral Med Oral Pathol Oral Radiol Endod 91(6):743–747CrossRefPubMed Tsukamoto G, Sasaki A, Akiyama T, Ishikawa T, Kishimoto K, Nishiyama A, Matsumura T (2001) A radiologic analysis of dentigerous cysts and odontogenic keratocysts associated with a mandibular third molar. Oral Surg Oral Med Oral Pathol Oral Radiol Endod 91(6):743–747CrossRefPubMed
19.
Zurück zum Zitat Chrcanovic BR, Gomez RS (2017) Recurrence probability for keratocystic odontogenic tumors: an analysis of 6427 cases. J Craniomaxillofac Surg 45(2):244–251CrossRefPubMed Chrcanovic BR, Gomez RS (2017) Recurrence probability for keratocystic odontogenic tumors: an analysis of 6427 cases. J Craniomaxillofac Surg 45(2):244–251CrossRefPubMed
20.
Zurück zum Zitat Uehara K, Hisatomi M, Munhoz L, Kawazu T, Yanagi Y, Okada S, Takeshita Y, Saito EA, Asaumi J (2021) Assessment of Hounsfield unit in the differential diagnosis of odontogenic cysts. Dentomaxillofac Radiol 50(2):20200188CrossRefPubMed Uehara K, Hisatomi M, Munhoz L, Kawazu T, Yanagi Y, Okada S, Takeshita Y, Saito EA, Asaumi J (2021) Assessment of Hounsfield unit in the differential diagnosis of odontogenic cysts. Dentomaxillofac Radiol 50(2):20200188CrossRefPubMed
21.
Zurück zum Zitat Crusoé-Rebello I, Oliveira C, Campos PS, Azevedo RA, dos Santos JN (2009) Assessment of computerized tomography density patterns of ameloblastomas and keratocystic odontogenic tumors. Oral Surg Oral Med Oral Pathol Oral Radiol Endod 108(4):604–608CrossRefPubMed Crusoé-Rebello I, Oliveira C, Campos PS, Azevedo RA, dos Santos JN (2009) Assessment of computerized tomography density patterns of ameloblastomas and keratocystic odontogenic tumors. Oral Surg Oral Med Oral Pathol Oral Radiol Endod 108(4):604–608CrossRefPubMed
22.
Zurück zum Zitat Lamba R, McGahan JP, Corwin MT, Li CS, Tran T, Seibert JA, Boone JM (2014) CT Hounsfield numbers of soft tissues on unenhanced abdominal CT scans: variability between two different manufacturers’ MDCT scanners. AJR Am J Roentgenol 203(5):1013–1020CrossRefPubMedPubMedCentral Lamba R, McGahan JP, Corwin MT, Li CS, Tran T, Seibert JA, Boone JM (2014) CT Hounsfield numbers of soft tissues on unenhanced abdominal CT scans: variability between two different manufacturers’ MDCT scanners. AJR Am J Roentgenol 203(5):1013–1020CrossRefPubMedPubMedCentral
23.
Zurück zum Zitat Cankurtaran CZ, Branstetter BF 4th, Chiosea SI, Barnes EL Jr (2010) Best cases from the AFIP: ameloblastoma and dentigerous cyst associated with impacted mandibular third molar tooth. Radiographics 30(5):1415–1420CrossRefPubMed Cankurtaran CZ, Branstetter BF 4th, Chiosea SI, Barnes EL Jr (2010) Best cases from the AFIP: ameloblastoma and dentigerous cyst associated with impacted mandibular third molar tooth. Radiographics 30(5):1415–1420CrossRefPubMed
24.
Zurück zum Zitat Martinelli-Kläy CP, Martinelli CR, Martinelli C, Macedo HR, Lombardi T (2019) Unusual imaging features of dentigerous cyst: a case report. Dent J (Basel) 7(3):76CrossRefPubMed Martinelli-Kläy CP, Martinelli CR, Martinelli C, Macedo HR, Lombardi T (2019) Unusual imaging features of dentigerous cyst: a case report. Dent J (Basel) 7(3):76CrossRefPubMed
25.
Zurück zum Zitat Eida S, Hotokezaka Y, Katayama I, Ichikawa Y, Tashiro S, Sumi T, Sumi M, Nakamura T (2012) Apparent diffusion coefficient-based differentiation of cystic lesions of the mandible. Oral Radiol 28:109–114CrossRef Eida S, Hotokezaka Y, Katayama I, Ichikawa Y, Tashiro S, Sumi T, Sumi M, Nakamura T (2012) Apparent diffusion coefficient-based differentiation of cystic lesions of the mandible. Oral Radiol 28:109–114CrossRef
26.
Zurück zum Zitat Yoshiura K, Higuchi Y, Ariji Y, Shinohara M, Yuasa K, Nakayama E, Ban S, Kanda S (1994) Increased attenuation in odontogenic keratocysts with computed tomography: a new finding. Dentomaxillofac Radiol 23(3):138–142CrossRefPubMed Yoshiura K, Higuchi Y, Ariji Y, Shinohara M, Yuasa K, Nakayama E, Ban S, Kanda S (1994) Increased attenuation in odontogenic keratocysts with computed tomography: a new finding. Dentomaxillofac Radiol 23(3):138–142CrossRefPubMed
27.
Zurück zum Zitat Yonetsu K, Bianchi JG, Troulis MJ, Curtin HD (2001) Unusual CT appearance in an odontogenic keratocyst of the mandible: case report. AJNR Am J Neuroradiol 22(10):1887–9 Yonetsu K, Bianchi JG, Troulis MJ, Curtin HD (2001) Unusual CT appearance in an odontogenic keratocyst of the mandible: case report. AJNR Am J Neuroradiol 22(10):1887–9
28.
Zurück zum Zitat Timmer VCML, Kroonenburgh AMJLV, Henneman WJP, Vaassen LAA, Roele ED, Kessler PAWH, Postma AA (2020) Detection of bone marrow edema in the head and neck with dual-energy CT: ready for clinical use? AJR Am J Roentgenol 214(4):893–899 Timmer VCML, Kroonenburgh AMJLV, Henneman WJP, Vaassen LAA, Roele ED, Kessler PAWH, Postma AA (2020) Detection of bone marrow edema in the head and neck with dual-energy CT: ready for clinical use? AJR Am J Roentgenol 214(4):893–899
29.
Zurück zum Zitat Yang P, Wu G, Chang X (2018) Diagnostic accuracy of dual-energy computed tomography in bone marrow edema with vertebral compression fractures: a meta-analysis. Eur J Radiol 99:124–129CrossRefPubMed Yang P, Wu G, Chang X (2018) Diagnostic accuracy of dual-energy computed tomography in bone marrow edema with vertebral compression fractures: a meta-analysis. Eur J Radiol 99:124–129CrossRefPubMed
30.
Zurück zum Zitat Suh CH, Yun SJ, Jin W, Park SY, Ryu CW, Lee SH (2018) Diagnostic performance of in-phase and opposed-phase chemical-shift imaging for differentiating benign and malignant vertebral marrow lesions: a meta-analysis. AJR Am J Roentgenol 211(4):W188–W197CrossRefPubMed Suh CH, Yun SJ, Jin W, Park SY, Ryu CW, Lee SH (2018) Diagnostic performance of in-phase and opposed-phase chemical-shift imaging for differentiating benign and malignant vertebral marrow lesions: a meta-analysis. AJR Am J Roentgenol 211(4):W188–W197CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Detection of bone marrow edema in differential diagnoses of odontogenic cysts using dual-energy computed tomography
verfasst von
Takumi Hasegawa
Satomi Arimoto
Izumi Saito
Nanae Yatagai
Aki Murakami
Aki Sasaki
Yoshiaki Tadokoro
Wakiko Tani
Kiyosumi Kagawa
Masaya Akashi
Publikationsdatum
19.09.2022
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Oral and Maxillofacial Surgery / Ausgabe 4/2023
Print ISSN: 1865-1550
Elektronische ISSN: 1865-1569
DOI
https://doi.org/10.1007/s10006-022-01113-7

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2023

Oral and Maxillofacial Surgery 4/2023 Zur Ausgabe

Häusliche Gewalt in der orthopädischen Notaufnahme oft nicht erkannt

28.05.2024 Häusliche Gewalt Nachrichten

In der Notaufnahme wird die Chance, Opfer von häuslicher Gewalt zu identifizieren, von Orthopäden und Orthopädinnen offenbar zu wenig genutzt. Darauf deuten die Ergebnisse einer Fragebogenstudie an der Sahlgrenska-Universität in Schweden hin.

Fehlerkultur in der Medizin – Offenheit zählt!

28.05.2024 Fehlerkultur Podcast

Darüber reden und aus Fehlern lernen, sollte das Motto in der Medizin lauten. Und zwar nicht nur im Sinne der Patientensicherheit. Eine negative Fehlerkultur kann auch die Behandelnden ernsthaft krank machen, warnt Prof. Dr. Reinhard Strametz. Ein Plädoyer und ein Leitfaden für den offenen Umgang mit kritischen Ereignissen in Medizin und Pflege.

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

TAVI versus Klappenchirurgie: Neue Vergleichsstudie sorgt für Erstaunen

21.05.2024 TAVI Nachrichten

Bei schwerer Aortenstenose und obstruktiver KHK empfehlen die Leitlinien derzeit eine chirurgische Kombi-Behandlung aus Klappenersatz plus Bypass-OP. Diese Empfehlung wird allerdings jetzt durch eine aktuelle Studie infrage gestellt – mit überraschender Deutlichkeit.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.