Skip to main content
Erschienen in: Journal of Maxillofacial and Oral Surgery 1/2023

13.06.2022 | Original Article

Prevalence and Patterns of Nodal Metastasis Among Oral Cavity Cancer Patients: A Prospective Observational Study

verfasst von: Nilesh Mehta, Ashish Jakhetiya, Dev Patel, Arun Pandey, Tarang Patel, Naveen Patidar, Fateh singh Mehta

Erschienen in: Journal of Maxillofacial and Oral Surgery | Ausgabe 1/2023

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Introduction

Lip and oral cavity cancer remains the most common cancer among Indian males and third most common cause of cancer-related deaths in India. Cervical lymph node metastasis is one of the most important prognostic factors in oral cavity cancer. The aim of present study was to estimate the prevalence of nodal involvement and analyse patterns of nodal metastasis in oral cavity cancer patients.

Methods

This prospective observational study was conducted between January 2019 and June 2020. Patients of oral cavity squamous cell carcinoma undergoing surgery with simultaneous neck dissection were included. Data pertaining to the clinical profile, treatment and histology details were collected and analysed.

Results

A total of 63 patients were included in present study. Out of 63 patients, unilateral neck dissection was performed in 47 (75%), while 16 (25%) underwent bilateral neck dissection. Overall clinical and pathological nodal positivity rates were 75% and 52%, respectively. Level I (48%) followed by IIa (20%) were most commonly involved stations. Combined involvement of level IV and V was seen in only 5%, and no skip metastasis was reported in level IV and V.

Conclusion

Level I and II are the most commonly involved stations in oral cavity squamous cell carcinoma (SCC). Oral SCC has a predictable nodal spread pattern with no skip metastasis to level IV/V noted in present study. There is a need for good quality randomised control trials to optimise the treatment protocols in clinically node-positive patients with respect to level IIB and V dissection.
Literatur
2.
Zurück zum Zitat Sung H, Ferlay J, Siegel RL, Laversanne M, Soerjomataram I, Jemal A et al (2021) Global cancer statistics 2020 GLOBOCAN estimates of incidence and mortality worldwide for 36 cancers in 185 countries. CA Cancer J Clin 71(3):209–249CrossRef Sung H, Ferlay J, Siegel RL, Laversanne M, Soerjomataram I, Jemal A et al (2021) Global cancer statistics 2020 GLOBOCAN estimates of incidence and mortality worldwide for 36 cancers in 185 countries. CA Cancer J Clin 71(3):209–249CrossRef
3.
Zurück zum Zitat D’Cruz AK, Vaish R, Kapre N, Dandekar M, Gupta S, Hawaldar R et al (2015) Elective versus therapeutic neck dissection in node-negative oral cancer. N Engl J Med 373(6):521–529CrossRef D’Cruz AK, Vaish R, Kapre N, Dandekar M, Gupta S, Hawaldar R et al (2015) Elective versus therapeutic neck dissection in node-negative oral cancer. N Engl J Med 373(6):521–529CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Shah JP, Candela FC, Poddar AK (1990) The patterns of cervical lymph node metastases from squamous carcinoma of the oral cavity. Cancer 66(1):109–113CrossRef Shah JP, Candela FC, Poddar AK (1990) The patterns of cervical lymph node metastases from squamous carcinoma of the oral cavity. Cancer 66(1):109–113CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Ferlito A, Silver CE, Rinaldo A (2007) Neck dissection in the new era. J Am Coll Surg 204(3):466–468CrossRef Ferlito A, Silver CE, Rinaldo A (2007) Neck dissection in the new era. J Am Coll Surg 204(3):466–468CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Byers RM, Wolf PF, Ballantyne AJ (1988) Rationale for elective modified neck dissection. Head Neck Surg 10(3):160–167CrossRef Byers RM, Wolf PF, Ballantyne AJ (1988) Rationale for elective modified neck dissection. Head Neck Surg 10(3):160–167CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Deo S, Singh V, Mokkapati PR, Shukla NK, Dwivedi SN, Sharma A et al (2020) Clinical spectrum, pattern, and level-wise nodal involvement among oral squamous cell carcinoma patients - audit of 945 oral cancer patient data. Indian J Surg Oncol 11(1):86–91CrossRef Deo S, Singh V, Mokkapati PR, Shukla NK, Dwivedi SN, Sharma A et al (2020) Clinical spectrum, pattern, and level-wise nodal involvement among oral squamous cell carcinoma patients - audit of 945 oral cancer patient data. Indian J Surg Oncol 11(1):86–91CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Pantvaidya GH, Pal P, Vaidya AD, Pai PS, D’Cruz AK (2014) Prospective study of 583 neck dissections in oral cancers: implications for clinical practice. Head Neck 36(10):1503–1507 Pantvaidya GH, Pal P, Vaidya AD, Pai PS, D’Cruz AK (2014) Prospective study of 583 neck dissections in oral cancers: implications for clinical practice. Head Neck 36(10):1503–1507
9.
Zurück zum Zitat Shah JP (1990) Patterns of cervical lymph node metastasis from squamous carcinomas of the upper aerodigestive tract. Am J Surg 160(4):405–409CrossRef Shah JP (1990) Patterns of cervical lymph node metastasis from squamous carcinomas of the upper aerodigestive tract. Am J Surg 160(4):405–409CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Pantvaidya G, Rao K, D’Cruz A (2020) Management of the neck in oral cancers. Oral Oncol 100:104476CrossRef Pantvaidya G, Rao K, D’Cruz A (2020) Management of the neck in oral cancers. Oral Oncol 100:104476CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Harish K (2005) Neck dissections: radical to conservative. World J Surgical Oncol 3(1):1–13CrossRef Harish K (2005) Neck dissections: radical to conservative. World J Surgical Oncol 3(1):1–13CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Deo SVS, Shukla NK, Jha D, Khanna P, Pandit A, Thulkar S (2012) Are we over-treating neck in buccal & alveolo-buccal cancers: experience from a tertiary cancer care center. Indian J Surg Oncol 3(4):272–275CrossRef Deo SVS, Shukla NK, Jha D, Khanna P, Pandit A, Thulkar S (2012) Are we over-treating neck in buccal & alveolo-buccal cancers: experience from a tertiary cancer care center. Indian J Surg Oncol 3(4):272–275CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Deo SV, Jakhetiya A, NML M, Sreenivas V, Thulkar S, Bhasker S, &, Sharma A (2018) Clinical spectrum, treatment and relapse patterns in 353 patients with squamous cell carcinoma of the alveobuccal complex treated with a curative intent: a retrospective study. J Maxillofac Oral Surg 17(1):24–31CrossRef Deo SV, Jakhetiya A, NML M, Sreenivas V, Thulkar S, Bhasker S, &, Sharma A (2018) Clinical spectrum, treatment and relapse patterns in 353 patients with squamous cell carcinoma of the alveobuccal complex treated with a curative intent: a retrospective study. J Maxillofac Oral Surg 17(1):24–31CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Byers RM, Weber RS, Andrews T, McGill D, Kare R, Wolf P (1997) Frequency and therapeutic implications of “skip metastases” in the neck from squamous carcinoma of the oral tongue. Head Neck 19(1):14–19CrossRef Byers RM, Weber RS, Andrews T, McGill D, Kare R, Wolf P (1997) Frequency and therapeutic implications of “skip metastases” in the neck from squamous carcinoma of the oral tongue. Head Neck 19(1):14–19CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Woolgar JA (2007) The topography of cervical lymph node metastases revisited: the histological findings in 526 sides of neck dissection from 439 previously untreated patients. Int J Oral Maxillofac Surg 36(3):219–225CrossRef Woolgar JA (2007) The topography of cervical lymph node metastases revisited: the histological findings in 526 sides of neck dissection from 439 previously untreated patients. Int J Oral Maxillofac Surg 36(3):219–225CrossRef
16.
Zurück zum Zitat Kapoor C, Vaidya S, Wadhwan V, Malik S (2015) Lymph node metastasis: a bearing on prognosis in squamous cell carcinoma. Indian J Cancer 52(3):417CrossRef Kapoor C, Vaidya S, Wadhwan V, Malik S (2015) Lymph node metastasis: a bearing on prognosis in squamous cell carcinoma. Indian J Cancer 52(3):417CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Warshavsky A, Rosen R, Nard-Carmel N, Abu-Ghanem S, Oestreicher-Kedem Y, Abergel A, Horowitz G (2019) Assessment of the rate of skip metastasis to neck level iv in patients with clinically node-negative neck oral cavity squamous cell carcinoma: a systematic review and meta-analysis. JAMA Otolaryngol-Head Neck Surg 145(6):542–548CrossRef Warshavsky A, Rosen R, Nard-Carmel N, Abu-Ghanem S, Oestreicher-Kedem Y, Abergel A, Horowitz G (2019) Assessment of the rate of skip metastasis to neck level iv in patients with clinically node-negative neck oral cavity squamous cell carcinoma: a systematic review and meta-analysis. JAMA Otolaryngol-Head Neck Surg 145(6):542–548CrossRef
18.
Zurück zum Zitat Feng Z, Li JN, Niu LX, Guo CB (2014) Supraomohyoid neck dissection in the management of oral squamous cell carcinoma: special consideration for skip metastases at level IV or V. J Oral Maxillofac Surg 72(6):1203–1211CrossRef Feng Z, Li JN, Niu LX, Guo CB (2014) Supraomohyoid neck dissection in the management of oral squamous cell carcinoma: special consideration for skip metastases at level IV or V. J Oral Maxillofac Surg 72(6):1203–1211CrossRef
19.
Zurück zum Zitat Lim YC, Koo BS, Lee JS, Choi EC (2006) Level V lymph node dissection in oral and oropharyngeal carcinoma patients with clinically node-positive neck: Is it absolutely necessary? Laryngoscope 116(7):1232–1235CrossRef Lim YC, Koo BS, Lee JS, Choi EC (2006) Level V lymph node dissection in oral and oropharyngeal carcinoma patients with clinically node-positive neck: Is it absolutely necessary? Laryngoscope 116(7):1232–1235CrossRef
20.
Zurück zum Zitat Bradley PJ, Ferlito A, Silver CE, Takes RP, Woolgar JA, Strojan P et al (2011) Neck treatment and shoulder morbidity: still a challenge. Head Neck 33(7):1060–1067CrossRef Bradley PJ, Ferlito A, Silver CE, Takes RP, Woolgar JA, Strojan P et al (2011) Neck treatment and shoulder morbidity: still a challenge. Head Neck 33(7):1060–1067CrossRef
21.
Zurück zum Zitat Cappiello J, Piazza C, Giudice M, De Maria G, Nicolai P (2005) Shoulder disability after different selective neck dissections (levels II-IV versus levels II-V): a comparative study. Laryngoscope 115(2):259–263CrossRef Cappiello J, Piazza C, Giudice M, De Maria G, Nicolai P (2005) Shoulder disability after different selective neck dissections (levels II-IV versus levels II-V): a comparative study. Laryngoscope 115(2):259–263CrossRef
22.
Zurück zum Zitat Lea J, Bachar G, Sawka AM, Lakra DC, Gilbert RW, Irish JC et al (2010) Metastases to level IIb in squamous cell carcinoma of the oral cavity: a systematic review and meta-analysis. Head Neck 32(2):184–190 Lea J, Bachar G, Sawka AM, Lakra DC, Gilbert RW, Irish JC et al (2010) Metastases to level IIb in squamous cell carcinoma of the oral cavity: a systematic review and meta-analysis. Head Neck 32(2):184–190
23.
Zurück zum Zitat Bhattacharya A, Adwani D, Adwani N, Sharma V (2015) Is it worthy? removal of level IIB nodes during selective neck dissection (I-III) for oral carcinomas. Ann Maxillofac Surg 5(1):20–25CrossRef Bhattacharya A, Adwani D, Adwani N, Sharma V (2015) Is it worthy? removal of level IIB nodes during selective neck dissection (I-III) for oral carcinomas. Ann Maxillofac Surg 5(1):20–25CrossRef
24.
Zurück zum Zitat Pandey M, Karthikeyan S, Joshi D, Kumar M, Shukla M (2018) Results of a randomized controlled trial of level IIb preserving neck dissection in clinically node-negative squamous carcinoma of the oral cavity. World J Surg Oncol 16(1):219CrossRef Pandey M, Karthikeyan S, Joshi D, Kumar M, Shukla M (2018) Results of a randomized controlled trial of level IIb preserving neck dissection in clinically node-negative squamous carcinoma of the oral cavity. World J Surg Oncol 16(1):219CrossRef
Metadaten
Titel
Prevalence and Patterns of Nodal Metastasis Among Oral Cavity Cancer Patients: A Prospective Observational Study
verfasst von
Nilesh Mehta
Ashish Jakhetiya
Dev Patel
Arun Pandey
Tarang Patel
Naveen Patidar
Fateh singh Mehta
Publikationsdatum
13.06.2022
Verlag
Springer India
Erschienen in
Journal of Maxillofacial and Oral Surgery / Ausgabe 1/2023
Print ISSN: 0972-8279
Elektronische ISSN: 0974-942X
DOI
https://doi.org/10.1007/s12663-022-01739-w

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2023

Journal of Maxillofacial and Oral Surgery 1/2023 Zur Ausgabe

Häusliche Gewalt in der orthopädischen Notaufnahme oft nicht erkannt

28.05.2024 Häusliche Gewalt Nachrichten

In der Notaufnahme wird die Chance, Opfer von häuslicher Gewalt zu identifizieren, von Orthopäden und Orthopädinnen offenbar zu wenig genutzt. Darauf deuten die Ergebnisse einer Fragebogenstudie an der Sahlgrenska-Universität in Schweden hin.

Fehlerkultur in der Medizin – Offenheit zählt!

28.05.2024 Fehlerkultur Podcast

Darüber reden und aus Fehlern lernen, sollte das Motto in der Medizin lauten. Und zwar nicht nur im Sinne der Patientensicherheit. Eine negative Fehlerkultur kann auch die Behandelnden ernsthaft krank machen, warnt Prof. Dr. Reinhard Strametz. Ein Plädoyer und ein Leitfaden für den offenen Umgang mit kritischen Ereignissen in Medizin und Pflege.

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

TAVI versus Klappenchirurgie: Neue Vergleichsstudie sorgt für Erstaunen

21.05.2024 TAVI Nachrichten

Bei schwerer Aortenstenose und obstruktiver KHK empfehlen die Leitlinien derzeit eine chirurgische Kombi-Behandlung aus Klappenersatz plus Bypass-OP. Diese Empfehlung wird allerdings jetzt durch eine aktuelle Studie infrage gestellt – mit überraschender Deutlichkeit.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.