Skip to main content
Erschienen in: Indian Journal of Surgical Oncology 1/2024

17.11.2023 | Case Report

A Rare Case of Angiosarcoma of Tibia in a Young Age—a Case Report

verfasst von: Manish Sahni, Kamal Kishor Lakhera, Ravindra Gothwal, Suresh Singh, Harsha N Mehta, Rajgovind Sharma

Erschienen in: Indian Journal of Surgical Oncology | Sonderheft 1/2024

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Angiosarcoma of bone is very rare entity, accounting for less than 1% of all primary bone sarcomas with associated poor prognosis. We hereby present a case report of angiosarcoma of tibia in a young boy and reviewed its literature and management of the disease. A 21-year young male presented to us with complaints of pain and swelling over left lower leg since last 3 months. On evaluation, MRI lower leg revealed multiloculated lesion of size 32×36×52 mm showing multiple fluid-fluid levels which was hyperintense on T2 images in left distal tibial metaphysis showing endosteal scalloping with cortical destruction along lateral border and abuts the physis. Image-guided biopsy was done. PET CT revealed no evidence of metastasis. Histopathology report revealed tumor involving bone and soft tissue comprising of plump ovoid to epitheloid/spindled cells in nests and focal fascicles with marked nuclear atypia, prominent nucleoli and mitotic figures with vascular pattern with thick walled vessels, many haemosiderophages. Differentials of telangiectatic osteosarcoma/adamantioma was made. On further IHC studies, tumor cells were found positive for SATB2, CD31, ERG while negative for CK, P40, DESMIN, MYOGENIN, TLE-1, S-100. Diagnosis of angiosarcoma of tibia was confirmed. Decision to give neo-adjuvant chemotherapy with doxorubin/Ifosfamide-based regimen was made followed by later with limb salvage surgery. He received 5 cycles of chemotherapy 3 weekly regimen which he tolerated well. Repeat MRI leg showed partial reduction in tumor size but there was presence of pathological fracture seen with some extraosseous component of tumor. Limb salvage surgery was not possible and he underwent below knee amputation. His postoperative recovery was eventful. Final histopathology confirmed diagnosis of angiosarcoma tibia. Case was discussed in multidisciplinary tumor board and he was started on alternate chemotherapy with Injection docetaxel and gemcitabine-based regimen. He had received 3 cycles of this regimen till now and is disease free from last 3 months. Angiosarcoma of bone is a very rare entity; the literature is limited regarding treatment and outcome of patients with this tumor. Most information is currently available from case reports, and treatments are based on guidelines for other types of primary bone sarcomas. We hereby present a case report of angiosarcoma of tibia in a young boy and reviewed its literature, diagnostic dilemmas associated with it and management of the disease after discussing in multidisciplinary board. Role of chemotherapy, surgery, and their sequencing is not well defined. Prospective trials are required to manage this rare entity.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Roessner A, Boehling T (2002) Angiosarcoma. In: Fletcher CDM, Unni KK, Mertens F (eds) Pathology and genetics of tumours of soft tissue and bone. World Health Organization Classification of Tumours. IARC Press, Lyon, pp 243–245 Roessner A, Boehling T (2002) Angiosarcoma. In: Fletcher CDM, Unni KK, Mertens F (eds) Pathology and genetics of tumours of soft tissue and bone. World Health Organization Classification of Tumours. IARC Press, Lyon, pp 243–245
2.
Zurück zum Zitat Wenger DE, Wold LE (2000) Malignant vascular lesions of bone: radiologic and pathologic features. Skelet Radiol 29:619–631CrossRef Wenger DE, Wold LE (2000) Malignant vascular lesions of bone: radiologic and pathologic features. Skelet Radiol 29:619–631CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Verbeke SLJ, Bertoni F, Bacchini P et al (2011) Distinct Histologic Features Characterize Primary Angiosarcoma of Bone. Histopathology. 58:254–264CrossRefPubMed Verbeke SLJ, Bertoni F, Bacchini P et al (2011) Distinct Histologic Features Characterize Primary Angiosarcoma of Bone. Histopathology. 58:254–264CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Kleer CG, Unni KK, McLeod RA (1996) Epithelioid hemangioendothelioma of bone. Am J Surg Pathol 20:1301–1311CrossRefPubMed Kleer CG, Unni KK, McLeod RA (1996) Epithelioid hemangioendothelioma of bone. Am J Surg Pathol 20:1301–1311CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Deshpande V, Rosenberg AE, O'Connell JX et al (2003) Epithelioid angiosarcoma of the bone: a series of 10 cases. Am J Surg Pathol 27:709–716CrossRefPubMed Deshpande V, Rosenberg AE, O'Connell JX et al (2003) Epithelioid angiosarcoma of the bone: a series of 10 cases. Am J Surg Pathol 27:709–716CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Tsuneyoshi M, Dorfman HD, Bauer TW (1986) Epithelioid hemangioendothelioma of bone: a clinicopathologic, ultrastructural, and immunohistochemical study. Am J Surg Pathol 10:754–764CrossRefPubMed Tsuneyoshi M, Dorfman HD, Bauer TW (1986) Epithelioid hemangioendothelioma of bone: a clinicopathologic, ultrastructural, and immunohistochemical study. Am J Surg Pathol 10:754–764CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Campanacci M, Boriani S, Giunti A (1980) Hemangioendothelioma of bone: a study of 29 cases. Cancer 46:804–814CrossRefPubMed Campanacci M, Boriani S, Giunti A (1980) Hemangioendothelioma of bone: a study of 29 cases. Cancer 46:804–814CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Fury MG, Antonescu CR, Van Zee KJ et al (2009) A 14-year retrospective review of angiosarcoma: clinical characteristics, prognostic factors, and treatment outcomes with surgery and chemotherapy. Ann Surg Oncol 16:250–259 Fury MG, Antonescu CR, Van Zee KJ et al (2009) A 14-year retrospective review of angiosarcoma: clinical characteristics, prognostic factors, and treatment outcomes with surgery and chemotherapy. Ann Surg Oncol 16:250–259
9.
Zurück zum Zitat Ferrari S, Smeland S, Mercuri M et al (2005) the Italian and Scandinavian Sarcoma Groups Neoadjuvant chemotherapy with high-dose Ifosfamide, high-dose methotrexate, cisplatin, and doxorubicin for patients with localized osteosarcoma of the extremity: a joint study by the Italian and Scandinavian Sarcoma Groups. J Clin Oncol 23:8845–8852CrossRefPubMed Ferrari S, Smeland S, Mercuri M et al (2005) the Italian and Scandinavian Sarcoma Groups Neoadjuvant chemotherapy with high-dose Ifosfamide, high-dose methotrexate, cisplatin, and doxorubicin for patients with localized osteosarcoma of the extremity: a joint study by the Italian and Scandinavian Sarcoma Groups. J Clin Oncol 23:8845–8852CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Kager L, Zoubek A, Pötschger U et al (2003) the Cooperative German-Austrian-Swiss Osteosarcoma Study Group Primary metastatic osteosarcoma: presentation and outcome of patients treated on neoadjuvant Cooperative Osteosarcoma Study Group protocols. J Clin Oncol 21:2011–2018CrossRefPubMed Kager L, Zoubek A, Pötschger U et al (2003) the Cooperative German-Austrian-Swiss Osteosarcoma Study Group Primary metastatic osteosarcoma: presentation and outcome of patients treated on neoadjuvant Cooperative Osteosarcoma Study Group protocols. J Clin Oncol 21:2011–2018CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Fayette J, Martin E, Piperno-Neumann S et al (2007) Angiosarcomas, a heterogeneous group of sarcomas with specific behavior depending on primary site: a retrospective study of 161 cases. Ann Oncol 18:2030–2036CrossRefPubMed Fayette J, Martin E, Piperno-Neumann S et al (2007) Angiosarcomas, a heterogeneous group of sarcomas with specific behavior depending on primary site: a retrospective study of 161 cases. Ann Oncol 18:2030–2036CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Wold LE, Unni KK, Beabout JW et al (1982) Hemangioendothelial sarcoma of bone. Am J Surg Pathol 6:59–70CrossRefPubMed Wold LE, Unni KK, Beabout JW et al (1982) Hemangioendothelial sarcoma of bone. Am J Surg Pathol 6:59–70CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Maki RG, D'Adamo DR, Keohan ML et al (2009) Phase II study of sorafenib in patients with metastatic or recurrent sarcomas. J Clin Oncol 27:3133–3140CrossRefPubMedPubMedCentral Maki RG, D'Adamo DR, Keohan ML et al (2009) Phase II study of sorafenib in patients with metastatic or recurrent sarcomas. J Clin Oncol 27:3133–3140CrossRefPubMedPubMedCentral
15.
Zurück zum Zitat Fuller CK, Charlson JA, Dankle SK et al (2010) Dramatic improvement of inoperable angiosarcoma with combination paclitaxel and bevacizumab chemotherapy. J Am Acad Dermatol 63:83–84CrossRef Fuller CK, Charlson JA, Dankle SK et al (2010) Dramatic improvement of inoperable angiosarcoma with combination paclitaxel and bevacizumab chemotherapy. J Am Acad Dermatol 63:83–84CrossRef
Metadaten
Titel
A Rare Case of Angiosarcoma of Tibia in a Young Age—a Case Report
verfasst von
Manish Sahni
Kamal Kishor Lakhera
Ravindra Gothwal
Suresh Singh
Harsha N Mehta
Rajgovind Sharma
Publikationsdatum
17.11.2023
Verlag
Springer India
Erschienen in
Indian Journal of Surgical Oncology / Ausgabe Sonderheft 1/2024
Print ISSN: 0975-7651
Elektronische ISSN: 0976-6952
DOI
https://doi.org/10.1007/s13193-023-01848-z

Weitere Artikel der Sonderheft 1/2024

Indian Journal of Surgical Oncology 1/2024 Zur Ausgabe

Häusliche Gewalt in der orthopädischen Notaufnahme oft nicht erkannt

28.05.2024 Häusliche Gewalt Nachrichten

In der Notaufnahme wird die Chance, Opfer von häuslicher Gewalt zu identifizieren, von Orthopäden und Orthopädinnen offenbar zu wenig genutzt. Darauf deuten die Ergebnisse einer Fragebogenstudie an der Sahlgrenska-Universität in Schweden hin.

Fehlerkultur in der Medizin – Offenheit zählt!

28.05.2024 Fehlerkultur Podcast

Darüber reden und aus Fehlern lernen, sollte das Motto in der Medizin lauten. Und zwar nicht nur im Sinne der Patientensicherheit. Eine negative Fehlerkultur kann auch die Behandelnden ernsthaft krank machen, warnt Prof. Dr. Reinhard Strametz. Ein Plädoyer und ein Leitfaden für den offenen Umgang mit kritischen Ereignissen in Medizin und Pflege.

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

TAVI versus Klappenchirurgie: Neue Vergleichsstudie sorgt für Erstaunen

21.05.2024 TAVI Nachrichten

Bei schwerer Aortenstenose und obstruktiver KHK empfehlen die Leitlinien derzeit eine chirurgische Kombi-Behandlung aus Klappenersatz plus Bypass-OP. Diese Empfehlung wird allerdings jetzt durch eine aktuelle Studie infrage gestellt – mit überraschender Deutlichkeit.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.